Lektion/Träning

Snabbhetsträning:

 

Mjuktennis

Mjuktennis spelas i stort sätt på samma sätt som tennis. Det som skiljer sig är bollen, racketen och spelplanen som är en badmintonplan. Racketen är lättare och bollen är av mjukare sort. 

Poängen

  1. noll
  2. 15
  3. 30
  4. 40
  5. game

Du måste vinna med två bollar för att få poäng. Därefter blir det set. För att få ett set måste man få ihop 6 game. Man spelar oftast 3 setare eller 5 setare.

De olika slagen man oftast pratar om är:

  • Forhand
  • Backhand
  • volley
  • smash
  • Serve

 

Isvett

Vatten i rörelse är den vanligaste orsaken till svaga och farliga områden.
Detta finns i sund, runt uddar, över grund och där vatten rinner in eller ut från sjön.
Särskilt farligt är det vid avlopp och  utsläpp där inga varningsmarkeringar finns.

Bryggor, broar,  vassar ger oftast svag is vid isläggningen.
Särskilt på våren då de tar upp solvärmen som sprids till isen.

Råkar är breda sprickor som bildas snabbt när isen utvidgar sig, framför allt på vårvintern.
Det finns som regel på samma ställe varje år.

Vindbrunnar är områden som fryser senare än omgivande vatten.
de hålls öppna av att det börjar blåsa.
Innan de fått bärig is är de fällor som är svåra att upptäcka.

Isrännor kan snabbt skära av en vik.
Svallen eftersnabba fartyg kan bryta isen till flak flera hundra meter från fartyget.


Här kan ni se ett litet samandrag av det vi pratade om innan jul.

  • Gå aldrig ut på isen själv,
  • Använd alltid isdubbar,
  • Använd alltid något mellan dig och den du räddar "den så kallade förlängda armen".
  • Om du ramlat i vänd tillbaka åt samma håll du kom ifrån. 
  • Viktigt att andas lugnt och behålla lugnet.
  • Farliga ställen på isen är Vass, råk, brygga, udde, avlopp ,utlopp, inlopp, sund, grund, vindbrunn

K.U.S 
"tre kom i håg"

Kunskap, utrustning, sällskap

Stabilt sidoläge med kull

Vi leker kull samtidigt som vi lär oss stabilt sidoläge. När man blir kullad ska man lägga sig på rygg och bli räddad av en annan. Personen som räddar måste ta det lugnt och i ordningsföljd.

  1. lägeskontroll
  2. medvetande kontroll
  3. andningskontroll
  4. stabilt sidoläge.

Det finns också 4 bokstäver L A B C som man brukar prata om. De ska ska man försöka att följa om man kommer till en olycksplats.

LABC  och nedan ser du vad det står för.

  • L - livsfarligt läge
  • A - andning
  • B - blödning
  • C - chock eller cirkulationssvikt

Här kommer en länk för ytterligare förklaring bakom de olika bokstäverna. http://sv.wikipedia.org/wiki/LABC#Se_.C3.A4ven

Fia med knuff.

Fia med knuff. Du har rockringar och konor med olika färger. 4-6 lag skapas. De aktiviteter jag har med är baklängeslöp där man ska pricka med ärtpåse, basket, innebandy och hopprep. varje aktivitet måste löpas runt utanför rockringarna som är utplacerade i en stor rektangel. När man kommer runt ska man utföra någon av aktiviteterna som har olika svårighetsgrader. Vi bestämmer hur många steg man får flytta pjäsen beroende på svårighetsgrad på de olika aktiviteterna. Kommer man i kapp en motståndare får man flytta tillbaka deras pjäss 3 steg men aldrig längre än deras bo där de startade. Först att komma runt ett varv och avsluta med att komma till rockringen som ligger i mitten vinner. Du kan ha en tärning som bestämmer vilken gren man ska utföra eller att alla ska göra allt i nummerordning en och en. 

Målet med undervisningen är:

röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang, (IDH)

planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil, (IDH)

Testa olika idrotter. Lära sig precision under stress och samarbeta med sina kamrater.

 

Så här kommer vi att arbeta:

Grovmotoriska grundformer, till exempel springa, hoppa och klättra. (IDH)

Enkla lekar och danser och deras regler. (IDH)

Vi jobbar med de olika aktiviteterna som alla har kasta, pricka och skjuta i sig. Stor del blir även kondition med löpning som blir i intervallform. Följden av detta blir att vid upprepade tillfällen av denna lek ökar vi vår styrka i hjärtmuskulaturen och även andra muskler som får jobba.

 

Hur visar du vad du lärt dig och hur bedöms detta?

Genom att vara fysiskt aktiv i leken och även muntlig eller skriftlig redovisning i efterhand

  Lärarens bedömning

Din insats i övningarna.

Tekniken på de olika övningarna.

Skriftlig redovisning.

 

VOLLEYBOLL

 Syfte: att lära sig spela ett utav de större spelen som spelas ute i världen. Kunna övergripande regler, spelförståelse och fair play.

 Centralt innehåll: att kunna olika stora spel och idrotter inomhus och utomhus.

 Hur: Uppvärmning med att alla får varsin boll och övar de två vanligaste slagen.

  •  Bagger
  •  Fingerslag
  •  Därefter övergår vi till att spela med varandra över nät d.v.s. inte match och dessutom spelar vi med volley 2000  där man tillåter bollen att studsa mellan spelarna allt för att underlätta spelet.
  •  Vi lär oss att vid tredje beröringen ska bollen över nät.
  •  Bollen får beröra vilken kroppsdel som helst. Bollen ska slås, inte fångas och/eller kastas.
  •  Vi lär oss att rotera medsols när bollen går över till det lag som ska serva.
  •  Matcherna spelas i bäst av tre set med en tidsgräns på 45 minuter.
  •  6 spelare på plan.
  •  Beachvolley 2 spelare.

 Bedömning åk 4-6: Jag tittar på rörelseaktiviteten och den tekniska färdigheten samt förståelsen för spelets grundidé. Kunskapen om spelet bedöms muntligt och skriftligt. 

HLR lektion med stabiltsidoläge

Här kan ni se en film hur HLR går till.

  Luftvägsstopp

Orientering 

Syfte

Att orientera i den närliggande natur- och utemiljön. Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att vistas i utemiljöer och naturen under olika årstider och få förståelse för värdet av ett aktivt friluftsliv. Eleven ska kunna få en karta i handen och kunna ta sig från A-B och det kan gälla en stadskarta, T-banekarta eller en terrängkarta.   

centralt innehåll

Att orientera i den närliggande natur- och utemiljön med hjälp av kartor. Kartors uppbyggnad och symboler.

Hur

  • Vi lär oss kartors symboler och uppbyggnad.
  • Vädersträcken norr, söder, väster & öster
  • Passa kartan övningar och ”tummgreppet”
  • Kompass
  • Skala 1:5000 vad är det? En tummregel är att alltid ta bort två nollor så får du hur långt 1 cm på kartan är i verkligheten. I detta fall blir det att 1cm är 50m på kartan.

 Åk 1-3

  • Passa kartan, rita och förstå enkla skisskartor och skolgårdsorientering

 

Åk 4-6

  • Vädersträckens begrepp, förstå kartans färger och karttecken samt kunna orientera i närmiljö och i enkla orienteringsbanor.  

ledstångsorientering. Man sätter kontroller vid en tydlig väg eller vägkorsning. Detta är en enkel bana. Vid svårare orientering sätter man kontrollerna en bit in från vägar och stigar.  

orientering.gif 

ledstångsorientering med kontroller vid sidan av. Här ser ni ett exempel på lite svårare orientering.

orientering-1.gif 

Min son visar plogsvängar i röd backe. 

Små tips på hur man arbetar med pjäxan.

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)